KUR’AN-I KERİM TİLAVETİNİN MÜZİKAL ANALİZİ (FATİH ÇOLLAK’IN OKUYUŞUNDAN FATiHA SÛRESİ ÖRNEĞİ)
SOBİDER (Sosyal Bilimler Dergisi)
Yıl: 5, Sayı: 20, Şubat 2018, s.372-405
Özet
Bu çalışma, Fatih Çollak’ın Uşşak makamında tilavet ettiği Fatiha Sûresi ile ilgilidir. Kur’an tilaveti, makam/musiki bağlamında şu ana kadar ciddi manada çalışılmamıştır. Bu vesile ile Kur’an okumalarının müzikal açıdan değerlendirilmesi mümkün olabilecektir. Araştırmamızın evreninde Kur’an-müzik ilişkisi örnekleminde ise Uşşak makamında okunan Fatiha süresi vardır. Çollak ile yapılan görüşmede bir adet Uşşak makamında Fatiha Sûresi kaydı alınmıştır. Bu kayıt, notaya alınarak genel hatları ile nasıl bir seyir izlediği ortaya konmaktadır. Akabinde bilgisayar ortamında dijital analiz programları ile mevcut seslerin sent değerleri ve buna bağlı olarak aralık hesapları yapılmaktadır. Böylelikle icradaki aralıkların nazari ile kıyas edilmesi sağlanmıştır. Son olarak notasyon programında çok satırlı bir yazım esası geliştirilerek yapılacak olan transkripsiyon çalışmalarına bir model olması da hedeflenmiştir.
TAM METNE ERİŞİM İÇİN TIKLAYINIZ
Bu makale, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İslam Tarihi ve Sanatları Türk Din Musikisi AnaBilimDalı “doktora” programından 23.03.2018 tarihinde mezun olan Turgut Yahşi’nin, “İSTANBUL VE KAHİRE TİLAVET TAVIRLARININ KARŞILAŞTIRMALI OLARAK İNCELENMESİ” başlıklı tezinden türetilmiş bir makaledir. M.Ü.Sos.Bil. Ens. Lisans Üstü Öğretim Programı Yönetmeliği gereği, tez danışmanı olan Prof.Dr.Safa YEPREM ile ortak çalışma olarak yayımlanmıştır.